بلاقا گؤره



تانري آديلا
عزيز گؤروشچولر وبلاگيما خوش گليبسيز
بورادا آذربايجانا گؤره مطلب لر اولاجاق و اومود ائديرم راضي اولاجاقسيز
سيزين ده يرلي گؤروش لرينيز و يوروملارينيزي گؤزله ييرم
ساغ قالين
-----------------------------------------
بنام خدا
با سلام
من در اين وبلاگ ناچيز هدفم خدمتگذاري به آذربايجان و پاسداري از زبان توركي آذربايجانيست
انشاالله كه از مطالبم راضي باشيد
با تشكر
سورغو
  • بيزيم ديل هانسيدير؟
بلوقوما سس وئرين
سایغاج
rss feed
Azərbaycan var olsun آذربايجان وار اولسون
آذربايجان اورييمي ياشادان تكجه سنسن..
آنا یارپاق       ایلگی      

 

معبد باستاني داش كسن ( معبد اژدها )

mabadbastani

معبد باستاني داش كسن ( معبد اژدها )
معبد باستاني " داش كسن " يا آنچنان كه جهانگردان آن را مي شناسند ؛ معبد اژدها ؛ در حاشيه روستاي " وير " در حدود 15 كيلومتري شهر تاريخي سلطانيه واقع شده كه به نقش دو اژدهاي برجسته و چند محراب اسلامي در دو سمت خود و به قرينه يكديگر مزين است . اين معبد در كنار شهر قديم سلطانيه با گنبد رفيع آن ، آرامگاه چلبي اوغلو و آرامگاه ملاحسن كاشي ، در مجموع محور فرهنگي تاريخي سلطانيه را تشكيل مي دهد .
يكي از دلايل معروف بودن اين معبد به دليل وجود نقش هاي اژدهاي آن است كه نمونه هاي مشابه آن را آنوبانيني در جاي ديگري از ايران مشاهده نكرده است . طبق نظر برخي باستان شناسان ، قدمت اين معبد به قبل از اسلام باز مي گردد كه در زمان ايلخانان نقوشي از جمله اژدها بر آن افزوده شده است . معبد تاريخي داش كسن از سمت شمال به دشت سلطانيه و بناي تاريخي آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد .
شكل گيري اين معبد پس از مرگ ارغونشاه ، با پشتكار الجاي خاتون ، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد ، ولي به پايان نرسيد . از نظر نقشه و نقوش تزئيني يكي از با ارزش ترين نمونه هاي معماري صخره اي در طول تاريخ معماري ايران به شمار مي رود . در اين معبد نقوشي از هنر چيني به كار رفته است .
مجموعه تاريخي داش كسن مركب از ايوان ها ، نقوش برجسته و محوطه هاي باستاني است كه در جهات مختلف به ويژه نقش حجاري شده اژدها ، منحصر به فرد و قابل توجه است . آثار به جاي مانده در محل ؛ اين احتمال را قوت مي بخشد كه ايلخان مغول " ارغون " بيش از گرايش به دين اسلام ، اقدام به ساخت معبدي نموده است . تاثير و تاثر متقابل ايران و چين بر يكديگر بيش از هر محل ديگري در اين مكان مشهود است چنانچه تلفيق طرح هاي اسليمي و نقش اژدها اين موضوع را متذكر مي شود .
نقش هاي اژدها به طول 5 متر و عرض 5/1 متردر زمره بزرگ ترين نقوش تزئيني اين معبد است كه در پيچ و خم هاي شگفت انگيز خود رموز نهفته اي دارد . ديگر نقوش تزئيني اين معبد ، طاقچه هاي بسيار فاخري است كه در ضلع شرقي و غربي معبد در كنار نقوش اژدها كنده شده اند . اين طاقچه ها با مقرنس هاي بسيار زيبايي شكل گرفته كه ياد آور استادي هنرمندان سنگ تراش معبد در آن دوره است . همچنين نقوش اسليمي كه در نوع خود ماهرانه تراشيده شده اند با طرح هاي بسيار متنوع بيانگر فعاليت هنرمندان مسلمان در پديد آوردن اين معبد است . در ساخت اين معبد ، همواره پيروي از تقارن طولي مد نظر بوده و اين تقارن در كليه بخش هاي معبد به چشم مي خورد .
در حال حاضر ؛ چيز زيادي از اين معبد باقي نمانده و تنها سنگ هاي بزرگ و پراكنده در گوشه كنار معبد ديده مي شود . محدوده معبد اژدها مستطيلي و به ابعاد تقريبي 100 متر در 50 متر است كه يك قسمت از آن به واسطه حفاري در تپه ايجاد شده است . معبد در دامنه تپه اي قرار داشته و مشرف به دشت هاي وسيع و زيبايي است .
راه رسيدن به معبد چندان مناسب نبوده و از روستاي وير به بعد كاملا خاكي و بدون تابلوي راهنما است . از حاشيه روستا تا معبد حدود 5 كيلومتر راه را بايد طي نمود كه بهتر است يكي از اهالي را به عنوان راهنما با خود همراه داشته باشيد ؛ تا براي يافتن محل معبد دچار مشكل نشويد . در كنار معبد يك كانكس كوچك وجود دارد كه نگهبان معبد در آن زندگي مي كند .

 




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : گزمك
یارپاق لار : 1
 
   
 
Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : MyTheme.ir