بلاقا گؤره



تانري آديلا
عزيز گؤروشچولر وبلاگيما خوش گليبسيز
بورادا آذربايجانا گؤره مطلب لر اولاجاق و اومود ائديرم راضي اولاجاقسيز
سيزين ده يرلي گؤروش لرينيز و يوروملارينيزي گؤزله ييرم
ساغ قالين
-----------------------------------------
بنام خدا
با سلام
من در اين وبلاگ ناچيز هدفم خدمتگذاري به آذربايجان و پاسداري از زبان توركي آذربايجانيست
انشاالله كه از مطالبم راضي باشيد
با تشكر
سورغو
  • بيزيم ديل هانسيدير؟
بلوقوما سس وئرين
سایغاج
rss feed
Azərbaycan var olsun آذربايجان وار اولسون
آذربايجان اورييمي ياشادان تكجه سنسن..
آنا یارپاق       ایلگی      

Azərbaycan var olsun* bloquna xəş gəlmisiniz*

« آذربايجان وار اولسون» بلوقونا خوش گليبسيز

به وبلاگ «آذربايجان وار اولسون» خوش آمديد

89384434567607855399.jpg




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : اورمو گؤلو
۳۱ تير ۱۳۹۰ :: نويسنده : ائلمان اورمو اوغلو

Mansur - Bari Bakh (Remix) New

 
2
=
=
MP3 :
بري باخ بري باخ | Bari Bax Bari Bax با كيفت 192kb 5.57 MB                           

 




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : موسيقي

 

معبد باستاني داش كسن ( معبد اژدها )

mabadbastani

معبد باستاني داش كسن ( معبد اژدها )
معبد باستاني " داش كسن " يا آنچنان كه جهانگردان آن را مي شناسند ؛ معبد اژدها ؛ در حاشيه روستاي " وير " در حدود 15 كيلومتري شهر تاريخي سلطانيه واقع شده كه به نقش دو اژدهاي برجسته و چند محراب اسلامي در دو سمت خود و به قرينه يكديگر مزين است . اين معبد در كنار شهر قديم سلطانيه با گنبد رفيع آن ، آرامگاه چلبي اوغلو و آرامگاه ملاحسن كاشي ، در مجموع محور فرهنگي تاريخي سلطانيه را تشكيل مي دهد .
يكي از دلايل معروف بودن اين معبد به دليل وجود نقش هاي اژدهاي آن است كه نمونه هاي مشابه آن را آنوبانيني در جاي ديگري از ايران مشاهده نكرده است . طبق نظر برخي باستان شناسان ، قدمت اين معبد به قبل از اسلام باز مي گردد كه در زمان ايلخانان نقوشي از جمله اژدها بر آن افزوده شده است . معبد تاريخي داش كسن از سمت شمال به دشت سلطانيه و بناي تاريخي آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد .
شكل گيري اين معبد پس از مرگ ارغونشاه ، با پشتكار الجاي خاتون ، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد ، ولي به پايان نرسيد . از نظر نقشه و نقوش تزئيني يكي از با ارزش ترين نمونه هاي معماري صخره اي در طول تاريخ معماري ايران به شمار مي رود . در اين معبد نقوشي از هنر چيني به كار رفته است .
مجموعه تاريخي داش كسن مركب از ايوان ها ، نقوش برجسته و محوطه هاي باستاني است كه در جهات مختلف به ويژه نقش حجاري شده اژدها ، منحصر به فرد و قابل توجه است . آثار به جاي مانده در محل ؛ اين احتمال را قوت مي بخشد كه ايلخان مغول " ارغون " بيش از گرايش به دين اسلام ، اقدام به ساخت معبدي نموده است . تاثير و تاثر متقابل ايران و چين بر يكديگر بيش از هر محل ديگري در اين مكان مشهود است چنانچه تلفيق طرح هاي اسليمي و نقش اژدها اين موضوع را متذكر مي شود .
نقش هاي اژدها به طول 5 متر و عرض 5/1 متردر زمره بزرگ ترين نقوش تزئيني اين معبد است كه در پيچ و خم هاي شگفت انگيز خود رموز نهفته اي دارد . ديگر نقوش تزئيني اين معبد ، طاقچه هاي بسيار فاخري است كه در ضلع شرقي و غربي معبد در كنار نقوش اژدها كنده شده اند . اين طاقچه ها با مقرنس هاي بسيار زيبايي شكل گرفته كه ياد آور استادي هنرمندان سنگ تراش معبد در آن دوره است . همچنين نقوش اسليمي كه در نوع خود ماهرانه تراشيده شده اند با طرح هاي بسيار متنوع بيانگر فعاليت هنرمندان مسلمان در پديد آوردن اين معبد است . در ساخت اين معبد ، همواره پيروي از تقارن طولي مد نظر بوده و اين تقارن در كليه بخش هاي معبد به چشم مي خورد .
در حال حاضر ؛ چيز زيادي از اين معبد باقي نمانده و تنها سنگ هاي بزرگ و پراكنده در گوشه كنار معبد ديده مي شود . محدوده معبد اژدها مستطيلي و به ابعاد تقريبي 100 متر در 50 متر است كه يك قسمت از آن به واسطه حفاري در تپه ايجاد شده است . معبد در دامنه تپه اي قرار داشته و مشرف به دشت هاي وسيع و زيبايي است .
راه رسيدن به معبد چندان مناسب نبوده و از روستاي وير به بعد كاملا خاكي و بدون تابلوي راهنما است . از حاشيه روستا تا معبد حدود 5 كيلومتر راه را بايد طي نمود كه بهتر است يكي از اهالي را به عنوان راهنما با خود همراه داشته باشيد ؛ تا براي يافتن محل معبد دچار مشكل نشويد . در كنار معبد يك كانكس كوچك وجود دارد كه نگهبان معبد در آن زندگي مي كند .

 




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : گزمك

ايكي قوردون دؤيوشو

KURT Resimleri, Kurt Fotoğrafları, Kurtlar Vadisi, foto galeri, kurtların resimleri Forum.Vatan.TC

بير گون، بير قيزيل دريلي قوجا، نوه سينه ياشاييش حقيقت لريندن بئله دئيير: «هر اينسانين ووجودوندا هميشه ايكي قوردون دؤيوشو كيمين، بير دؤيوش آخيني وار. قوردلارين بيري پيسليك سمبوللاردير؛ اؤرنك اوچون يالان، پاخيلليق، گيجيكليك و .. دير و باشقاسي ايسه، سئوگي، اومود، ياخشيليق و حقيقت سمبولودور.» بؤيوك آتانين دانيشيقلاري نوه ني دوشونجه يه ساليب، سونرا سوروشدو: « بؤيوك آتا، سونوندا هانسي قورد دؤيوشو قازاناجاق؟‌» بؤيوك آتا گولومسه ييب، « يئمك وئردييين قورد» - دئدي.

توركجه يه چئويرن : ائلمان اورمو اوغلو




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : ادبيات
۳۱ تير ۱۳۹۰ :: نويسنده : ائلمان اورمو اوغلو
مليت اويغور


      

مليت اويغور يك مليت قديمي درمناطق شمالي چين محسوب مي شود. " اويغور به معناي همبستگي و واحد است. " اويغور " مليت محوري در سينگ جيانگ محسوب مي شود كه جمعيت آن بيش از 7ميليون نفر است. مردم اويغور در تمام جاهاي سينگ جيانگ پراكنده است. ولي اكثر آنان در مناطقي مانند " كاشا " ، هه تيان " و آ كه سو " در جنوب كوه آسمان زندگي مي كنند. آنها داراي زبان و خط خود مي باشند.

 درمنطقه اويغور چه مردان و زنان ، چه پيران و كودكان همه دوست دارند يك كلاه بر سر بگذارند. اين نوع كلاه از جمله صنايع دستي اين مليت محسوب مي شود. در كلاه رنگارنگ از اشياي تزييني مانند يشم ، مرمر، مرجان و پرطاووس و غيره استفاده مي شود . بسياري اويغورها علاقه دارند تيغهاي كوچك و ظريف به كمرشان ببندند. مليت اويغور از جمله مليتهايي است كه در آوازخواني و رقص مهارت فوق العاده دارد.

 ترانه هاي محلي سنتي آنها اغلب در برگيرنده مضامين عاشقانه و نغمه هاي صميمانه با حرارت و رايحه خوش زندگي است. مليت اويغور عمدتا به كشاورزي مبادرت مي ورزند ولي آنان سنت تجاري دارند و صنايع دستي فوق العاده پيشرفته و صاحب سطح نسبتا بالاي هنري است.

 قالي ، پارچه گلدوزي ، پارچه ابريشمي ، كوزه مسي ، كارد كوچك ، سازهاي موسيقي سنتي كه آنان ساخته اند داري خصوصيت مليت اويغور است.

قايناق




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : كولتور/اردم
بايد گفت "پارسي" يا "پاپاسي"!    
 
رضا رضوي در روزنامه جمهوري اسلامي نوشت:


1 - چند ماهي از تأسيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي دوره اول نگذشته بود كه سروصداي همه نخبگان كشور در آمد. آنها واژه‌هايي را به عنوان واژه‌هاي فارسي انتخاب مي‌كردند كه در نهايت دستمايه جوكرها، طنازان و فكاهيون زمان مي‌شد.
"شهيد آيت‌الله آقا سيد حسن مدرس" اولين كسي بود كه عليه تغييرات ناپخته و بعضاً فرمايشي فرهنگستان اول در مجلس شوراي ملي سخنراني تندي كرد.
او در بخشي از سخنان خود گفت:
اگر قرار باشد به حسن بگوئيد نيك، به حسين بايد بگوئيد نيكچه. چون حسين مصغر حسن است.
2- همين چند ماه پيش بود. هنوز 24 ساعت از انتخاب واژه "پاسور" به جاي پليس نگذشته بود كه واضعان واژه تسليم اعتراض‌هاي نخبگان شدند و در يك عقب نشيني شرمگينانه اعلام كردند كه اشتباه شده و تا اطلاع ثانوي پليس همان پليس است و پاسور همان پاسور...
3- آقاي حسين قضاوي معاون اقتصادي بانك مركزي اعلام كرده است كه واژه "پارسي" انتخاب اول واحد پول ملي ايران است.
4 - "پارسي" مي‌تواند همان "پاپاسي" باشد و "پاپاسي" در فرهنگ لغت فارسي به پول كم، اندك، كم بهاء،‌ پول سياه، پول خرد كم ارزش، پشيز، مبلغ ناچيز، خردترين، كم بهاترين نقود مانند پشيز و كمتر گفته مي‌شود.
5 - اگر جاعلين واژه پارسي به جاي ريال و تومان كمي به خود زحمت مي‌دادند و به بقال يا سبزي فروش محله‌شان مراجعه مي‌كردند و مي‌گفتند يك پارسي سبزي خوردن به ما بده و يا از بقال دو پارسي پنير و ماست مي‌خريدند دست از اين انتخاب مي‌كشيدند و پارسي را هم به بايگاني پاسور مي‌فرستادند.
6 - در انتخاب واژه جايگزين تومان و ريال توجه داشته باشيم كه براي فكاهيون، طنازان و جوكرهاي داخلي و خارجي سوژه توليد نكنيم و هويت ملي را ضربه پذير ننمائيم.
منبع:
http://alef.ir/1388/content/view/111515/

 




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : اورمو گؤلو

ردپاي گوسفند چيني در استان آذربايجان غربي

 اواسط خرداد در خبر ها آمده بود كه هزار رأس گوسفند چيني به شكار غير مجاز به خراسان شمالي وارد شده است . به گفته شاهدان عيني هم اينك پس از گذشت حدود يكماه جمعيت گونه هاي عير بومي گوسفندي در مياديم دواب آذربايجان غربي مشاهده شده است.

عكس هاي زير اين گونه گوسفندي در ميادين دواب استان را نشان مي دهد. خصوصيات اين گوسفند شامل دنبه بسيار كوچك، هيكل بزرگ در اندازه يك گوساله، چربى كمتر و... است.

DSC01120بقيه در ادامه مطلب ( آرديني اوخو )



آرديني اوخو

گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : اولايلار و خبرلر

فوتباليست ها يئدديجه سينين 49-نجو ساييسي ياييلدي

چهل و نهمين شماره هفته نامه فوتباليستها منتشر شد

نمايندگي هاي فوتباليست

دفتر مركزي: تهران

تلفن: 5 ـ 77626804 ـ 021

دفتر تبريز و آذربايجان شرقي:

سرپرست: آقاي عادل جعفر موحد

آدرس: تبريز ـ خ پاستور جديد ـ تقاطع شهيد جديري ـ پلاك 3

تلفن:3322846فكس: 3354488 

دفتر اردبيل:

سرپرست: آقاي رضا الله قليپور

اردبيل ـ محله معجز، روبروي حمام سابق زيبا

دفتر اصفهان:

سرپرست: آقاي حضوربخش

آدرس: اصفهان ـ خيابان مسجد سيد ـ ابتداي كوي عليقلي آقا ـ ساختمان شماره 9

تلفن: 335114 ـ 0311 

فوتباليستها براي سربلندي ورزش آذربايجان تلاش مي‌كند. بزودي دفاتر استان‌هاي همدان، زنجان و البرز نيز افتتاح مي‌شود.




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : ايدمان

تاريخ ، جغرافيا و مدنيت خوي

پرويز يكاني زارع (ائليار)

   

       شهرستان خوي ، به سبب پاكي و بي آلايشي مردمان و طبيعت بكر و زيبايش به » دارالصفا« و به سبب پايبندي عميق مردمش به زهد و پارسائي به » دارالمؤمنين « مشهور گشته و در عين حال به : نمك ، توت ، گندم طلائي وآفتاب گردان خود شهرة عام و خاص بوده و به كسب عناويني چون شهر گل سرخ و» نو عروس شهرهاي جهان « نايل آمده است.

» لطفعلي بيك آذر بيگدلي« حق مطلب را به شايستگي تمام چنين ادا كرده است:

خوي! به نزهت مصر و نه مصر فرعوني   

چه خوي! به خضرت شام و نه شام ظلماني

خوي! به يــمن عدالــت مــداين اول      

چه خوي! به ميمنت و امن كعبة ثاني

خوي! كه ديد در آن لاله ريخت چو ژاله    

 گل بهشت، خوي از خجلتش ز پيشاني

از شانزده قرن پيش از اين تا به امروز نام اين شهر خوي  بوده است.

برخي مي گويند: كلمة» خوي« يك كلمة ارمني و به معني قوچ مي باشد. اين اشتباه محض است چه ارامنـه در منـابع خــود،» خـوي « را » هيرن « ناميده اند.

پاره اي هم كلمة خوي را پهلوي و به معناي نمك عنوان نموده اند . اين نظر هم به سبب بافت فرهنگي ـ اجتماعي و سياسي منطقه از ارمنة قديـم تـا بـه حـال غـير مـمكن مي نمايد.

گروهي نيز خوي را به معني  عرق  دانسته اند و سبب آن اشعار برخي از شعرا مي باشد . بطور مثال ظهيرالدين فاريابي چنين سروده است:

آنان كه به جهل با تو مي ستيــزند  

 افتند چنان كه روز محشر خيزند

خصمانت مراغه مي زنند اندر خوي 

  هر چند كه در مرند و در تبريزند

 
----------------------------------- بقيه در ادامه مطلب ( آرديني اوخو )



آرديني اوخو

گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : تاريخ

رحمتليك روح الله داداشي

 

http://s1.picofile.com/file/6985972832/dadashi1_3_.jpg

 

قالان شكيللر يازينين آرديندا



آرديني اوخو

گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم : آدليملاريميز
یارپاق لار : 1 2 3 4
 
   
 
Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : MyTheme.ir